samedi 13 novembre 2010

- REVIEW : STUMBLED by IRON CURTIS -





Pour son premier maxi sur Retreat, Iron Curtis reste toujours aussi fidèle à cette sonorité classique mais contemporaine qui l'a fait découvrir au public. Les deux derniers morceaux "Creeps" et "All My Friends" sont plutôt dans le genre dubstep et hip-hop, deux genres qui s'implémentent facilement. On notera surtout le son très particulier de l'horloge dans "Creeps", mais mis à part ceci il faut reconnaître que Curtis a plus d'un tour dans son sac et qu'il n'est plus limité à la house.

Ses nombreuses excursions a Chicago le mettent à contribution dans ses productions. "Cover Me" est un très bon morceau deep house: les basses semblent sortir des abysses alors que les paroles nous envoient tout droit au-delà de la période musicale de personnalités comme Joy Orbison et James Blake. Cette douceur musicale vêt un autre aspect sur "Stumbled Across" où les sonorités d'une TR-808 et des notes de clavier nous poussent à gigoter et sortir de chez nous; l'ensemble des snares, hats et claps (termes techniques, ndr) ne sont pas synchronisés et pourtant le morceau "vit".

En d'autres termes, ce nouvel opus dans la collection des oeuvres d'Iron Curtis nous satisfait amplement, car la qualité s'y attenant nous promet encore de suivre cet artiste talentueux.

______

On his first record for Retreat, Iron Curtis issues a caveat that we had all better come up with some alternative to the usual "classic but contemporary" cajolery normally reserved for his work. The b-side tracks "Creeps" and "All My Friends" are loose forays into hip-hop and dubstep-implied sounds respectively, and neither can be said to imitate. They're short sketches that aren't fully-rounded, but they cover enough atypical ground (the Gamelan-sounding bell breakdown on "Creeps" is a particularly nice touch) to suggest that house could eventually become an unnecessarily limiting style-bracket for the German producer.

For now, though, it's still his wormhole transit to Chicago and back again that sets him apart. "Cover Me" is quintessential deep house. The bass sounds as if it's pumped from the gills of some deep-sea creature while vocals chopped-up at chipmunk-pitch carbon date the track to the post-whatever era of people like Joy Orbison and James Blake. It's smooth and suave unlike the spasmodic body-rock of "Stumbled Across" where 808 hits and keyboard stabs seem to hold your hips in a split-second state of anticipation. An ensemble of snares, hats and claps aren't quite in time with one another, and that's the treat: it feels live. Classic and contemporary it might well be, but it's also surprising and satisfying, qualities that Iron Curtis seems to convey more and more with each release.


Iron Curtis - Stranded (Cut) by Iron Curtis

- REVIEW : THE RED ROOM by DENNIS FERRER -





Est-ce qu'il serait facile de dire que ce nouveau maxi de Dennis Ferrer représente le yang alors que son dernier tube "Hey Hey" serait le yin ? C'est une question très compliquée, certes. Il y a toujours quelque chose à dire à propos de cet artiste incontournable de la scène house contemporaine. On ne peut pas passer à côté de ses nombreux morceaux, et c'est impossible de rater cette nouvelle sortie intitulée "The Red Room" parue sur son propre label Objektivity. Kyle MF Hall a concocté un excellent remix à juste titre.

Le "Obj Vocal Mix" est poinctué d'accents afro et d'une TB-303 extatique, tandis que la voix de Dawn Hulton donne du volume au morceau, un peu dans l'esprit de la chanteuse Grace Jones. C'est un tour de force surprenant que Ferrer nous livre, confirmant une nouvelle fois son talent pour créer un groove unique.

Sur la face B se présente le "MeMix" de Hall... Ce n'est pas de la fidget-house, mais il est tout de même aisé de reconnaître que le vocal "Wuh-w-w-wh-well" ressemble étroitement aux productions de Switch, productions parues au milieu des années 2000. Le groove est très cosy, les notes et les vocaux absorbés par les pieds du rythme, idéal à fredonner dans la rue.

______


Is it too facile to consider this Dennis Ferrer's yang to "Hey Hey"'s yin? It's super-obvious, right? Yet if there's more to it than that—there always is—there's still something to say for an artist so adept at getting everyone to sing along, and then turns around and releases something as subterranean and acid-tracky as "The Red Room." And puts Kyle MF Hall on the flip. Because he can.

Ferrer's "Obj Vocal Mix" is spurred along by conga accents and pulsating 303s, but Dawn Hulton's vocal is arty-spiky in a way that brings to mind post-punk and its more recent descendants as well as above-it-all Grace Jones-style ice-diva-dom. Ferrer keeps moving the furniture around to show off different facets of his multi-lined groove.

And on the B-side, Hall's "MeMix" goes . . . fidget-house?! Not quite, but the stuttering vocal snippet ("Wuh-w-w-wh-wh-well!") isn't that far removed from mid-'00s Switch. The groove is, though—comfortably flat four with springy accents whose glitchy touches (including those vocals) are absorbed by the kick drum, and thus easy on the ear.


Dennis Ferrer - The Red Room (Obj Vocal Mix) by Objektivity

lundi 8 novembre 2010

- KARISMA PODCAST 018 - KRUMMSTOFF -





Ashot Babayan, né en Arménie, est connu sur la scène électronique sous le surnom Krummstoff. DJ, producteur, musicien et également compositeur, il est aussi connu sous les surnoms Mad Dee Jay, Maddy Nuff et Toscha Steinberg.

Sa carrière a commencé au début des années 1990 : passionné par l'héritage musical des afro-américains il se met à composer des sons hip-hop et travaille des rythmes sur un sampler qu'il a lui-même créé. En 1998, quelques années plus tard, il crée un quartet local appelé X-Phobos et devient de plus en plus à l'aise dans l'électronique. Il en fait l'une de ses activités principales, tout en gardant ses influences en funk, hip-hop et jazz. Il élargit donc ses connaissances au sein de ce projet, et crée des morceaux qui vont du hip-hop à l'ambient, du downtempo à la deep house.

Lors des années de travail établies avec X-Phobos, Ashot rencontre Garry Mkrtchyan, DJ et producteur connu sous les surnoms Garry Spectrum et Fabien Kamb, qui devient très vite son plus fidèle ami et son frère d'armes. Ils créent naturellement leur duo Mad & Spectral en 2006, nouvelle étape décisive pour la carrière de ces deux personnes. Tous les deux ils travaillent de concert ou en solo et jouissent assez vite d'une solide réputation: Ashot se démarque sous le surnom Krummstoff.

Fin 2008 Ashot Babayan fonde son propre label Low Flow Records qu'il dirige avec Garry Mkrtchyan.

Les productions de Krummstoff sont le fruit de toutes ses nombreuses influences, concentrées essentiellement autour de la deep house et de la tech house, et d'un mélange des deux genres.

______

Krummstoff (born Ashot Babayan) is another alias of the dj, musician, producer and songwriter also known as Mad Dee Jay, Maddy Nuff and Toscha Steinberg.
His career started back in the early 90s, when being a great fan of Afro-American musical heritage, Ashot made his first attempts in writing some hip-hop rhymes and making beats on his self-made sampler.

In 1998 by co-founding a pioneer local underground quartet X-Phobos, Ashot's passion towards the electronic music production became a priority of his musical activities, with the simultaneously strongly remaining funk/hip-hop/jazz influences. His experience in music production went through lots of changes - from hip-hop to ambient and from downbeat to deep house music.

During the years of work within the bounds of X-Phobos, Ashot came across a fellow dj/producer Garry Mkrtchyan (a.k.a. DJ Garry Spectrum, Fabien Kamb), who not only became his "brother-in-arms" but also a true friend and companion.

In 2006 the two started their producer-duo - Mad and Spectral, which turned to be a next and very important step for both of the musicians. Being a phenomenally fertile project, the duo has been dropping beats under numerous aliases as well as its members' solo projects, where Ashot goes under the name of Krummstoff.

In the fall of 2008, Ashot established an indie record label - Low Flow Records, which he co-owns/runs with Garry Mkrtchyan (Fabien Kamb).

The music of Krummstoff is a pure reflection of the whole spectrum of his musical experience and skills, which at this point are mostly concentrated at tech house, deep house and deep-tech production.

DOWNLOAD KARISMA PODCAST 018

Krummstoff - What We Call Deep (original mix) /2600 Records/ by Krummstoff

vendredi 5 novembre 2010

- NOUVEL ALBUM : '1440' par SPIRITCHASER -





Mark Bamford et Richard Earnshaw sont les deux personnes qui composent Spiritchaser. Formé au tout début des années 2000 par leur amour respectif pour la musique électronique, ils se complètent par leur approche d'une musique à la fois deep, progressive, et fabrique une house très émotionnelle qui se rapproche d'un esprit dance. Spiritchaser a remixé de nombreuses productions sur de grands labels pendant ces dix dernières années, grâce aussi à leur propre label intitulé Guess Records.

C'est à la rentrée 2010 que sort donc leur tout premier album '1440', en cette période où l'hiver et le froid arrivent petit à petit (excepté si vous habitez dans une région tropicale). L'album contient plusieurs escapades musicales dont le groupe a le secret, notamment sur des morceaux comme "Not Far" et "Time Will Tell", et notons aussi la présence de la chanteuse Emily Haughton sur le fabuleux titre "These Tears".

Si l'attente de l'album a été longue, c'est que le talent de ces deux artistes est mérité : nous n'oublions pas "As We Continue", ce morceau entre deep house et tech house qui a suscité de vives critiques en 2003 paru sur le label anglais Niche Blue. L'ambiance intemporelle de leurs productions ainsi que cet hédonisme en filigrane a été très bien perçu parmi la scène électronique et parallèlement il a été très difficile de savoir si le duo allait se mettre à la création d'un album.

C'est donc après presque dix ans de production que l'arrivée de '1440' se fait cette année, un album qui a le mérite de franchir de multiples territoires tels que ceux de la deep house, de la chill out, avec des accents tantot tech house, tantôt sibériens. Avec cet album, il y a fort à parier que nous n'avons pas fini d'entendre parler de Spiritchaser.

______


Spiritchaser duo Mark Bamford & Richard Earnshaw first started producing electronic music together at the turn of the century. The music they create is a true representation of the mutual love & understanding for deep, progressive, emotive house & dance music. Spiritchaser have remixed for a number of Major Record Labels & Artists whilst consistently releasing top quality, influential records over the past ten years, often through their home grown independent label Guess Records.

2010 & their debut album 1440 has just been released in time for the cold dark winter months (if you live in the Northern hemisphere, otherwise it's perfect for those long hot summer evenings on the beach!) The album includes exclusive mixes of "Not Far" & "Time Will Tell" as well as new journeys in musical soundscapes & beats. First single off the album "These Tears" featuring vocalist Emily Haughton

In 2003 we have heard their fantastic and amazing "As We continue" released on Niche Blue, an english-based label run for deep tech sounds. Their sophomore chilly wavy deep house has begun to spinning around some of the most acclaimed DJs and producers, and finally Spirtchaser has received brilliant critics for their innovative sounds. Their hedonism tune just blow our mind and it's a really good news that this year their brand-new full-length is finally launched on the electronic world.

'1440' spread the word accross deep house, tech house, ambiant and some of the most chillaxing sounds of today. This album, released on this pre-winter era, is the masterpiece which give Spiritchaser his imprint on the electronic world.


SPIRITCHASER's MYSPACE


Spiritchaser "1440" preview by Spiritchaser

- REVIEW : WITHOUT ME by TEVO HOWARD & TRACEY THORN -






On laisserait bien discuter des ingénieurs du sons avec des termes techniques en ce qui concerne le nouveau maxi de Tevo Howard : il y a d'un côté la voix de Tracey Thorn, et de l'autre d'anciennes drum machines. A juste titre la voix de la chanteuse, qui a contribué à l'essort du groupe Everything But The Girl, donne une touche colorée à celui qui a sorti "Without Me", un titre qui date de 2008 et qui a révélé les talents de producteur de Tevo. En gros le morceau fonctionne grâce à un bon piano old school classique et des éléments analogiques qui peaufinent la qualité de celui-ci. Du coup la voix de Thorn, très prisée pour envelopper des morceaux dans une optique dance, est très bien adaptée et contribue à faire du morceau un titre assez difficile à qualifier.

Dans ce maxi sont donc présents un original mix qui oscille entre une balade nocturne à Chicago et le côté anglais de Thorn où ses paroles "If my hearts tell me" et "I'll be cold as the snow" résonnent comme une ode à la nostalgie, et offre un caractère authentique au morceau. Il y a aussi la Shield Edit Reprise avec la voix somptueuse de la chanteuse et le piano, ainsi qu'un edit radio qui caractérise l'esprit du label Rebirth, avec ces 4 minutes condensant le meilleur du morceau.

______


I'll leave it up to the audio engineers to explain this in technical terms, but there appears to be a conflict in Tevo Howard's latest record: Tracey Thorn vs. vintage drum machines. The voice of Everything but the Girl appears here to add vocal colour to the Chicago producer's 2008-released "Without Me." In its pure form, the track works a piano-led classicist house angle, with the use of analog gear giving that somewhat muffled—but these days highly coveted—matte to the finish. This updated offering sees Thorn, arguably the most naturally adept vocalist to ever lend her voice to the dance music genre, pen an original song and slot clean and clear into "Without Me"'s flattened mid-range.

The original mix kicks a stone along a Chicago sidewalk at sunrise, before the scene cuts quickly to an FM radio and kitchen somewhere in middle England. Thorn's vocals ("If my heart tells me 'no'/I'll be cold as the snow") are immaculately delivered, and left largely dry effects-wise, but therein lies the issue. Her signature delivery simply swamps Howard's staunchly "authentic" approach to timbre, with the gritty percussion in particular suffering from the juxtaposition. Much better off is the Shield Edit Reprise which is largely shorn of the original's low-frequency drum content, leaving Thorn to exhale over Howard's poignant piano line and accompanying synthesis. However, an included four-minute Radio Edit should give the clearest indication of where Rebirth were pitching this mismatched meeting.

LABEL

Tevo Howard Feat. Tracey Thorn - Without Me (Hyena Stomp Remix) by Nico De Ceglia

lundi 1 novembre 2010

- KARISMA PODCAST 017 : AMIR GROOVE -





Amir Groove a débuté le mix en 1998 à Mostar, sa ville natale en Bosnie-Herzégovine, et a dès lors construit au fil des années un très beau parcours au sein-même de l'Europe grâce à son talent et sa notoriété.

Influencé notamment par Underworld, Leftfield et Kraftwerk, de grands classiques donc, il a développé son approche du mix suite à son arrivée sur le territoire anglais en 2000. Il s'est alors exposé devant la scène underground et s'est mis à la deep house et la tech house. C'est ainsi qu'il a su rencontrer un public connaisseur et qu'il s'est forgé une réputation.

Habitant désormais à Londres, Amir joue régulièrement dans les clubs londoniens comme à The Egg, au Colosseum Club ou encore au carnaval de Notting Hill. Il a aussi joué au Ministry of Sound et a joué avec Funkagenda, Audiofly et le très célèbre Pete Tong.

Amir a aussi joué à Oxygen à Mostar, pas mal de clubs à Belgrade, l'Amnesia à Novi Sad et le Buba Beach Bar en Croatie. Il joue aussi en Espagne et à Barcelone au 7 Sins depuis 2008, ainsi qu'à Ibiza dont son meilleur souvenir reste un mix de 4 heures au Café Del Mar. Dernièrement Amir a joué au Frannz Club à Berlin avec Lukas Greenberg, et est connu pour son émission Monday Deep Session sur Ibiza Sonica, un lundi sur deux.

______


From humble beginnings DJing in his hometown of Mostar in Bosnia & Herzegovina back in 1998, Amir has built up a dedicated following across Europe with his unique DJing and producing skills.

Initially influenced by classic electronic acts such as Underworld, Leftfield and Kraftwerk, Amir developed his own distinctive style following a move to the UK in 2000. It was in London that he was exposed to the underground dance and began spinning deep and tech house for the first time. Since then Amir has gone from strength to strength musically, constantly evolving his style and pushing the boundaries of electronic music.

Proving he is one of the brightest DJ talents around, Amir regularly plays at clubs across England including The Egg, Colosseum Club and Notting Hill Carnival among others, with a stand out set at Ministry of Sound where he played alongside Funkagenda, Audiofly and the legendary Pete Tong.

Going further afield, Amir has headlined at some of Eastern Europe’s hottest nightspots including Oxygen in Mostar, Anderground and Happy People Clubs in Belgrade, Amnesia in Novi Sad and Croatia's famous Buba Beach Bar. Since 2008, he has been regularly playing in Spain, with sets at 7 Sins in Barcelona and a number of gigs in Ibiza, including a four-hour sunset slot at the famous Café del Mar. Additionally, Amir recently headlined at the Frannz Club in Berlin, playing with Lukas Greenberg.

He host Monday Deep Session on Ibiza Sonica on Mondays with such good DJs as Terry Lee Brown Junior for example.

DOWNLOAD KARISMA PODCAST 017

October 2010 Promo by Amir Groove

vendredi 29 octobre 2010

- REVIEW : EVERLASTING EP by NICK HARRIS -





Le contraste entre les émotions limpides et la "brutalité" avant-gardiste du rythme font des trois morceaux de ce maxi du boss de NRK Nick Harris un cocktail qui fonctionne parfaitement sur le dancefloor. Prenons par exemple 'Sueno', le deuxième morceau : on y entend une voix de ténor qui répète "hey" sans arrêt sur des pieds simples et des notes de piano électriques filtrées jusqu'à plus soif. C'est comme si ce morceau était fait pour être utilisé en tant qu'outil, ce genre de samples qu'utilisent les DJs et remixers pour créer de nouvelles tonalités. Le morceau paraît tout à fait basique, mais si on écoute de plus près on se rend compte que toute la puissance du morceau réside dans sa structure.

'Rituals', le premier morceau, cultive l'art d'un rythme assez ténébreux, avec des vocaux syncopés qui nous réveillent et nous incitent à se trémousser. 'The Everlasting' est axé deep, dans un esprit old school qui ressemble à la house anglaise du début des années 90. Près de 8 minutes qui défilent sans s'ennuyer, tout comme l'ambiance générale de ce nouveau maxi qui souligne une fois de plus le talent et le besoin qu'à la scène électronique de Nick Harris.

______


The contrast between the limpid emotions and the rough forwardness of the beat is what makes these three tracks from NRK main man Nick Harris work when it does. Take "Sueno," the middle track: a breathy male tenor "hey" repeated over and over in spiraling fashion over a simple, woody kick-drum thump and ultra-simple, occasionally filtered electric piano notes. There's something almost tool-like about a track like this; it exploits the same basic idea for over seven minutes without varying it too much. Yet Harris's elements are pretty sure-fire.

"Rituals," the opener, cultivates a spookier tone—a simple, galloping thump and some glowing bass, as well as occasional sea-spray synth—before bringing in the preacher vocal samples. No ground is broken, if you hadn't guessed, but he uses the samples with a light touch. "The Everlasting" goes for "deep" in a different way. Rather than genuflecting to the gospel and soul roots of house, it spends its near-eight minutes lolling around in the simpler circuitry of early '90s British house. It's modest, much like the rest of the EP, and it stays with you longest of the three.

Nick Harris - The Everlasting by nicknrk